Kola Head X-RUBI definuje tvar rámu. Snížená horní rámová trubka nabízí uživateli kola větší pohodlí a možnosti pro výběr. X-Rubi Cross je pak vlastně horské kolo na menších pláštích. K dispozici máte 3x10 převodů v lehčí MTB kombinaci, kolo je osazené odpruženou vidlicí a hydraulickými kotoučovými brzdami. Prostor ve vidlici a zadní stavbě dává možnost osadit pláště o rozměru 29".
Výroba/montáž kol HEAD v ČR
Kvalita nejen samotného výchozího materiálu, ale také konečné montáže v ČR, spočívá v tom, že kola HEAD nejsou montována na klasické montážní lince, ale na samostatných stojanech, díky čemuž je možné zajistit mnohem vyšší preciznost. Každé kolo HEAD je od A do Z stavěno na jediném stojanu a střídají se u něho jednotliví mechanici, cca osm až devět lidí, v závislosti na konkrétních prováděných úkonech. Pásovou/linkovou výrobu HEAD zkoušel před mnoha lety a po třech měsících od ní upustil. Už to, že kolo bylo na lince uchyceno vzhůru nohama, je pro kvalitu seřízení problémem.
Montáž kola po dodání
Kolo Vám doručíme ve velmi odolném přepravním kartónu. Kolu po dodání musíte věnovat cca 30-40 min pro smontování. Brzdy, přehazovačka a popř. přesmykač osazeno řetězem, řadící a brzdové páčky seřízené a namontované, zadní kolo namontované, vše je ihned plně funkční. Je potřeba kolo osadit pedály (klíč č. 15, pozor na levé klice je levý závit, na pravé klice pravý závit), namontovat řídítka, sedlovku, přední kolo (mezi destičkami je umělo-hmotná záslepka, ta je potřeba vyndat, ponechte si záslepku pro případ, že budete kolo přepravovat bez předního kola), dotáhnout kliky kola do středu – to je velmi důležité, dotáhněte hlavu kola (šroub je pod umělou zátkou na středu řídítek). Může se stát, že přední brzdový kotouč bude „štrejchat“ o brzdové destičky, prosím otočte kolo a vycentrujte brzdové těleso (destičky) na střed kotouče-dělá se to dvěma šrouby, které směřují do vidlice, povolením se brzdové těleso (třmen) uvolní a můžete ho vycentrovat, dívejte se směrem dolů, přes těleso, krásně uvidíte, jestli je kotouč při otočení kola mimo dosah brzdových destiček-není to nic složitého.
Občas udělejte kontrolu šroubů a to zejména: Dotažení dvou bočních šroubů u hlavy (představci) řídítek, horního šroubu na hlavě pod umělou zátkou, 4x šroubů u příruby na představci kola, dotažení klik kola a pedálů, dotažení šroubu pod sedlem, kontrola a dotažení rychlo-upínáků u sedlovky a u obou dvou kol.
Záruční/pozáruční servis kola/garanční prohlídka
Na naší prodejně Vám poskytneme záruční i pozáruční servis kola HEAD. V případě, že dojde k závadě v záruční době (2 roky), kontaktujte nás a my Vám vytvoříme podmínky pro co nejlepší řešení reklamace/závady. Standardem je, že kolo v záruce posíláme do továrny HEAD, která je v ČR a tam závadu opraví. V tomto případě je zařízení logistiky dopravy na nás a vše je velmi rychlé. Pro případ reklamace Vám doporučujeme, ponechte si přepravní kartón někde uskladněn. Garanční prohlídka je u nás hrazena (700 Kč) a to z důvodu, že drtivá většina kol je prodávána za tzv. VIP ceny HEAD a bohužel již není prostor, pro poskytování garanční prohlídky zdarma - HEAD uznává garanční servis z jakéhokoli servisu kol.
Rám |
Alloy 6061 HT, DB |
Velikost |
48/52/56 cm |
Barva |
grey matt/blue |
Vidlice |
Zoom Vaxa 30S 595S AMS RL/O 100mm |
Hlavové složení |
Neco H398 |
Řazení |
Shimano Deore SLM6000 3x10 |
Přesmykač |
Shimano Deore FDM6000 side-swing |
Přehazovačka |
Shimano Deore RDM6000 10 speed shadow |
Kazeta |
Sunshine MTB-CS-HR10-36 11-36 |
Kliky |
Prowheel Zephyr 601 42-32-24/175mm |
Brzdy |
Clarks M2 |
Přední náboj |
HBC QR 100mm |
Zadní náboj |
HBC QR 135mm |
Ráfky |
RRX 32h |
Plášťe |
Impac Smartpac TwinSkin 28x1.6” |
Řídítka |
HBC 700/31.8mm |
Představec |
HBC 80-100/31.8mm |
Sedlovka |
HBC 400/31.6mm |
Sedlo |
HBC VL-3389 |
Pedály |
Wellgo M272T DU |
Geometrie
TEST
Tentokrát jsme si vybrali do testu krosový model Head X-Rubi Cross, a pokud jste zvyklí spojovat si právě tohoto výrobce s nekompromisně sportovním vybavením, ať už letním, či zimním, daný kros rozhodně nezklame. Dokonce si dokážeme jen těžko představit stroj, jenž by při zachování univerzality dané kategorie působil natolik sportovně a obratně. X-Rubi Cross k tomu nepotřebuje ani karbon, ani vysokou cenovku, přitom je svým jízdním projevem přesně na pomezí svižného krosového modelu a 29“ biku. Od první z kategorií si bere solidní akceleraci a schopnost uhánět po asfaltu, zatímco od devětadvacítek robustnost a skoro až nečekanou prostupnost terénem.
Doslova láká k nasazení podstatně širších bikových plášťů, čímž by se stal plnohodnotnou devětadvacítkou. Nám se ale líbí právě v dané sériové konfiguraci nabízející rychlost i schopnost zdolat terénní nástrahy. Dokonce není od věci ani jeho přirovnání k cyklokrosovému kolu, ovšem nabízejícímu velkou porci komfortu a pocitové odolnosti všech dílů. Testovaný model má šanci zaujmout výrazně odlišné skupiny jezdců – bude skvělým společníkem při prázdninovém putování s nosiči a brašnami, výborně se osvědčí jako celoroční univerzál a k tomu dokáže zastoupit i čistě bikovou úlohu, zvlášť, dáme-li mu do vínku širší obutí. Tenhle Head se prostě povedl. Navíc jeho vzhled evokuje výrazně luxusnější třídu, než naznačuje cenovka, či celková hmotnost 13,7 kilogramu.
U bikové techniky ještě chvilku zůstaneme, neboť jí odpovídá provedení rámu, použitá geometrie či odpružená vidlice Suntour. Právě sestava rámu a vidlice je skvělým základem schopným zvládnout i náročný terén, což platí rovněž o ráfcích RRX 32h, dále o řazení sestávajícím z páček a přesmykače Deore. Šířka konstrukce přední vidlice a zadní stavby, případně umístění můstků, to vše jakoby bylo přichystáno pro montáž MTB obutí. Takže přestane-li vás X-Rubi Cross bavit jakožto rychlý všeuměl, případně vyrážíte-li jednou ročně s partou kamarádů na bikovou akci, přerod tohoto krosu na bike je skutečně pouze otázkou přezutí.
Krásná práce!
Duralový rám ze slitiny 6061 je ve svých detailech hodně propracovaný, a to se nebavíme jen o čistě provedeném vnitřním vedení řadicích bovdenů či o kónické hlavě s 1,5“ spodním ložiskem. Hydroformingem profilované hlavní rámové trubky jsou nepřehlédnutelné a vedle mohutného trojúhelníkového průřezu té spodní nelze přehlédnout pozvolna se zužující profil horní trubky, vzadu doplněný o zploštělou vzpěru dovolující použití výrazného slopingu. Ten je navíc podpořen grafikou, plynule přecházející z boků trubky do sedlových vzpěr. Mezi zdařilé detaily patří jemně působící horní můstek či poměrně ostře řezané patky, jejichž vytvarování posunuje řetězové vzpěry níže, a tím pádem účinně redukuje kontakt pravé vzpěry s řetězem při jízdě v terénu. Levá patka disponuje dnes již takřka nepostradatelným Post Mount úchytem brzdového třmenu. Zkrátka čistokrevná, odolná a příkladně provedená biková technika, byť použitá u krosového modelu.
V terénu i na silnici
Málokdy se stane, abychom ke krosu od začátku přistupovali spíše jako k 29“ sportovnímu biku, ale X-Rubi Cross k tomu sváděl od prvních metrů. Ukažte nám jiný kros, který by se doslova vyžíval v zatáčkách a nechal si líbit bunny-hop či jiné podobné vylomeniny. Přitom terénním nadáním neutrpěla krosová povaha kola, jež na asfaltu rozhodně nepůsobí zbytečně nezkrotně a vedle komfortního posedu nabídne i adekvátní směrovou stabilitu.
Takže, budeme-li k X-Rubi Cross přistupovat jako ke krosu, vynikne jeho slušná akcelerace, dále perfektní přenos síly zajištěný příkladně tuhým rámem a celkově vyloženě přátelské naladění. Stačí si vzduchovou vidlici nastavit na trochu vyšší tlak, případně častěji využívat perfektně fungující páčku dálkového lockoutu, a vůbec nevíme, že máme vpředu s sebou sto milimetrů v daný okamžik nevyužívaného zdvihu.
Jakmile se cesta změní v šotolinu či ještě výrazně členitější povrch, budeme nabízenému jízdnímu komfortu a citlivé funkci vidlice doslova blahořečit. Kombinace výborného sedla s logem Head, anatomicky tvarovaných gripů a kultivovaného předního odpružení se stavitelným tlumením je totiž doslova rozmazlující. V terénu je pak vlastně jediným omezením šířka jinak dobře zvolených plášťůImpac Smartpac TwinSkin 28x1.6”, jejichž 42 mm je třeba brát v potaz například na kamenitém podkladu, aby nehrozilo zbytečné zvyknutí duše. Současně však právě použitou šířku považujeme za rozumný kompromis schopný poprat se i s trochu náročnějším terénem. Ve výjezdech po běžných lesních cestách nebyla znatelná výraznější nevýhoda oproti běžné devětadvacítce, kombinace skvělé geometrie a dostatečné kontaktní plochy vzorku byla příjemnou jistotou. Pouze ve sjezdech je někdy třeba trocha obezřetnosti, neboť povaha kola i práce vidlice dají velmi snadno zapomenout, že pod sebou máme nikoli bike, ale „jen“ kros s o něco užšími plášti.
Ani v případě dalšího osazení nemáme připomínky. Kliky Suntour XCM 420 40-30-22/175mm jsou zcela bezproblémové, stejně jako nabízená kombinace převodů, skvěle použitelná na silnici i v terénu. Hydraulické kotoučovky Shimano MT200 180/160mm sice nepatří k vyloženým jedovkám a nástup jejich účinku je spíše pozvolný, ale po zajetí nabídly příjemně dávkovatelný výkon, zcela adekvátní pro tohoto „všeuměla“, neboli křížence 29“ biku a krosu. Navíc tvarování brzdové páčky je hodně vydařené a k našim prstům byla i v dlouhých sjezdech podobně příjemná, jako sedlo k našim sedacím partiím či použité „ergo“ gripy k dlaním.
Takže, náš finální verdikt? Pokud byste měli rádi jediné, co nejuniverzálnější kolo vhodné pro terén i asfalt, jen stěží vyberete lépe!